Friday, August 19, 2011

Vandring i Skåne

Även denna sommar blev det en vandring i Söderåsens naturreservat i Skåne. Denna gång mestadels nere i den djupa ravinen. Men det blev en del klivande upp och ner i de branta sluttningarna också. Vi var ute ett par timmar totalt. Sen smakade det bra med mat på resturangen vid "Campen" Skäralid.




Idag är det sista semesterdagen. Eftersom SMHI har lovat regn så hade vi tänkt ägna en del av dagen till att köra iväg med skräp till återvinningen.

Och så lyckades jag lista ut vad det var för fruktträd i grannens trädgård. Hon hade tagit bort ett gammalt plommonträd som var risigt och där kom nya buskar med en frukt som hon inte kände igen. Det var Körsbärsplommon. Används ofta för att ympa plommon på så det är "moderträdet" som kommit upp när hon tog upp plommonträdet. Frukten är ätbar men smakar inte mycket tycker jag.


Trevlig helg!

4 comments:

Anonymous said...

Skåne är alltid vackert säger jag som är partisk ;-)

Önskar en trevlig helg dessutom!

Inger Maryissa said...

Fina foton från vandringen i Söderåsens naturrexervat.
det är under att vandra runt i en skog...är som balsam för själen.
Och fint foto på körsbärsplommonet...ett sådant har jag aldrig smakat
ha en fin fredag och helg som är på väg

Pinglan said...

Jättefina bilder!
Körsbärsplommon har jag inte hört talas om men jag är ju ingen botaniker direkt.

Bloggsvar: wasabinötter brukar vara gröna utanpå. Jordnötter med wasabi på alltså. Wasabi brukar man äta tillsammans med sushi. Starkt o gott.

Önskar dig en fin helg!

Agneta said...

Hej, Gunnar!
Vilka konditionsstarka människor ni båda är! Att klättra upp o ner tar på krafterna, men oj så vackert där är! Naturen är en källa till glädje.
Vad häftigt med busken som dök upp med små söta plommon. Även om dom inte smakar så mycket så är det vackert att titta på och kanske några fåglar gillar frukterna?
Trevlig helg önskas!
/Agneta