Monday, September 19, 2011

Nu har jag läst


......Jan Guillous bok Brobyggarna. Den är den första i en planerad svit med böcker som skall handla om 1900-talet. Tre norska bröder får chansen att utbilda sig till ingenjörer på Dresdens universitet. En av av dom återvänder till Norge för att bygga broar i fjällmassiven. En annan reser till Afrika och bygger järnväg. Om den tredje broderns öden får man inte veta mycket. Det kanske kommer i följande böcker.

Kanske är det lite pojkboksromantik över boken men den är väl läsvärd. Han skriver bra och underhållande.

Rejält regn här i Stockholm. Blir mest inomhus idag tror jag

5 comments:

Anonymous said...

Jag kommer säkert att läsa den jag med!

Ingrid said...

Tack för det boktipset!

Ha en fin måndag!

ansepanse said...

mamma har pratat om att hon eventuellt ska köpa boken då ska jag låna den av henne :)
konstigt att tänka sig att det regnar där eftersom vi har haft ett fint höstväder idag
kramar

Agneta said...

Hej, Gunnar!
Men det var ju lite snopet att inte få reda på hur det gick för den tredje brodern...! Men meningen är väl då att man p.g.a. nyfikenhet ska köpa/läsa nästa bok också, allt för att tjäna pengar på sitt jobb.
Av det du skriver så låter den inte så lockande.
Kram, Agneta

Inga Magnusson said...

Hmm hittade Din bokblogg hos Ingermaryissa. Jag har tvekat om att läsa Brobyggarna, har lite problem med Jan G som person och även i viss mån som författare. Han är arrogant i sitt uppträdande och har en tendens att försöka pracka på läsaren vissa budskap (ex islamreklam) sida upp och sida ner på ett rätt tröttsamt sätt.

Men jag måste nog ändå ge boken en chans tror jag. Kanske till älglovet.