Thursday, October 05, 2006

Hallloween

Nu börjar det droppa in Halloweengåvor.Den första från Gun kom idag.Tack! Jag samlar alla under rubriken Awards/Gåvor.Jag är glad för alla bidrag.Tack på förhand!
Som vanligt får man börja fundera på hur helgerna hänger ihop.Allhelgonahelgen infaller den 4,5 november.Lördagen den 4:e är Alla helgons dag.Halloween som vi hämtat från USA är det tisdagen den 31 oktober.
Halloween eller egentligen All Hallows Even kom till ammerika med Irländksa invandrare och kan spåras tillbaka till keltiska nyårsfesten Samhain.Då antogs de döda åntervända till jorden och det antogs finnas häxor och andra väsen i rörelse.
Förra året trodde jag att jag rett ut begreppen för mig själv om de olika dagarna.Men dom utklädda barnen kom ändå en helt annan kväll än jag trott.Och dom hävdade med stor säkerhet att dom var ute o busade på rätt kväll.Tur att jag hade ett godislager! Så i år lägger jag upp ett lager och är förberedd på att dom kan dyka upp när somhelst.
/Gunnar

1 comment:

Anonymous said...

Hej! Måste kolla vad som händer här i dag! Halloween! Jo, jag har fått några gåvor jag med, får ta tag i det snart- kommer kanske flera :-)
Jo, att fira Halloween på Alla Helgons dag är absolut inte populärt, brukar varje år vara ett hett diskussionsämne i Länstidningen! Personligen bryr jag mig inte, låt ungarna ha kul! För det är väl det det handlar om? Fast kanske inte, jag tror att även vuxna börjar annamma detta med slemmiga matretter i äckliga färger i bjudning till vänner.. Jag tror jag skulle bli utkastad om jag bjöd Janne på limegrön fläskkotlett med lila potatis eller så.