Wednesday, August 17, 2011

Märkligt bokfynd

Mina deckare finner vägen till bokhyllan hemma på olika sätt. Idag fick jag hem ett riktigt fynd på ett minst sagt märkligt sätt. Jag har flera av Craig Rices (egentligen Georgiana Ann Randolph Walker Craig), böcker i bokhyllan i Svenska översättningar. Jag gillar denna amerikanska författarinna vars böcker utspelar sig i 40-talets USA.


Jag blev därför glad när jag fann nedanstående The Lucky Stiff i bokhyllan för deckare på engelska på biblioteket. Men jag blev förbryllad när jag skulle försöka låna den och upptäckte att den saknade EAN-kod. När jag frågade i informationen konstaterade bibliotekarien att det inte var deras bok. "Ta me den hem" sa hon glatt. Vilket jag alltså gjorde.




Jag har boken i svensk översättning sen tidigare. Den heter då Lik förbannat.



7 comments:

Anna Eleonor said...

Vad roligt!

Ingrid said...

Det var väl ett väldigt ovanligt sätt att komma över en bok!

Rovie said...

Det var ju en trevlig bild på svenska utgåvan..
Vilken tur att du frågade om EAN, annars hade du missat den.

Svar. Visst är det märkligt med det lilla fröet som en liten fågel mumsar i sig på nolltid.
Tur de har en annan tarmflora, så det inte börjar växa blommor i mun på dem.

Ha det gott

Fäbostintan said...

idag var jag tillbaka till biblan då hon hintade i förrgår om att nya böcker var på intåg...fick tag på den där "Dolda djup" och så en ny av Marko Leino, vilken jag aldrig läst förut....nån du känner till kanske? Och så när det är in med nya så är det ju ut med gamla, så det blev fyra böcker för 2kr/st :) Inte för att jag egentligen behöver fler men haha...vad gör man? Tror jag hittade en gammal goding i alla fall, som jag har för mig att jag läst förut, men en del är ju värda att läsa om och om igen, eller hur?
Ha en bra fortsättning på veckan

Anonymous said...

Vilket trevligt fynd att göra. Undrar hur den hamnat på hyllan...

Helena Palena said...

Vilken bra pseudonym hon drog till med: Craig Rice. Det var nog lättare att få läsare på den tiden om folk trodde hon var man. Nä, inte kan bibblan ha en bok utan kod. Lika bra att du har den.

kloktok said...

Åh, inte illa att få en gratis bok! :-)

Ha nu en trevlig helg.
Fridens liljor