Tuesday, June 14, 2011

Kalle och hans pappa

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om ni kollar till höger så ser ni att jag har just nu tre bloggare som följer Deckarbloggen med hjälp av Google Friend Connect och jag följer på motsvarande sätt deras bloggar.. Jag vill gärna ha fler om ni är intresserade. Givetvis är jag också att intresserad av att följa era bloggar där det är möjligt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dom flesta har väl läst Kalle och chokladfabriken skriven av författaren Roald Dahl. Senast  filmad med Johnny Depp som Willy Wonka. Min favoritversion är annars den SVT-produktion där Ernst Hugo Järegård läser ur boken till stillbilder.


Författarens eget liv var minst lika spännande som boken. I självbiografin Going Solo kan man bl a läsa om hans tid som stridspilot i RAF under andra världskriget. Det äventyret höll på att sluta med en kraschlandning i öknen som han mirkaulöst nog överlevde. Men han var snart tillbaka i luften igen.



Alla som har läst W.E. Johns böcker om Biggles vet hur luftstriderna mellan Engelska Spitfires och tyska Messerscmitts gick till. Böckerna om denne fiktive hjälte utspelar sig under både första och andra världskriget.


Apropå luftstrider så fanns den Röde Baronen från Tyskland (som seriefiguren Snobben låtsas kriga mot) på riktigt.Han hette Manfred Albrecht von Richthofen. Han stupade i luftstrid 21 april 1918. Freden kom i november samma år så han överlevde nästan hela kriget.



5 comments:

Anita said...

Jag har för mig att det är bara blogger som man har som man kan följa så. Jag har också en blogspot men använder den nästan aldrig.Där är jag också följare av ett par stycken.Ha det bra/Anita

Gunnar Deckare said...

Nej Det tror jag inte.Annika med bokbloggen har inte blogger. Men jag vet inte?

Om oss said...

Röde baronen läste jag med spänning i min ungdom!
Får kanske gå til bibblan och låna.

kloktok said...

Åh, SVT-produktion med Ernst Hugo Järegård när han läser ur boken har jag missat! Herr Järegård är ju en av mina absoluta skådisfavoriter...

Ha det gott!
Fridens liljor

Anonymous said...

Det är en fullkomligt oförglömlig version, när Ernst Hugo Gäregård gör Kalle och chokladfabriken. Oöverträffat. :-)
BS: Ja, jag skriver tidigt i inlägget en varning för många bilder. Jag tycker om att berätta en historia med bilderna. Liksom ta med läsaren på mina upplevelser.
Är oerhört glad över att få se storkarna, och kunna visa bilderna. Har inte sett de storkarna, tyvärr. Kanske får möjlighet att göra det en dag, så jag tackar varmt för tipset!
Allt gott till dej!