Monday, October 24, 2011

Rikitikitavi

Jag såg att Rikard Wolf signerade sin nya självbiografi, Rikitikitavi, på akademibokhandeln i Karlstad i helgen. Kön var lång så jag avstod från att få ett signerat exemplar men jag kanske köper eller lånar boken senare.



Som barn fascinerades jag av Rikitiktavi i djungelboken av Kipling. Historien om den tappra mungon som slås mot en orm.

När vi bodde i södra afrika så blev jag förvånad över att mungon inte alls var uppskattad där. Jag förstod detta när jag såg en stor grupp människor som jagade en stackars mungo som gömt sig i ett buskage. Särskilt märkligt eftersom det var gott om farliga ormar och att mungon borde vara ett nyttodjur.

c


d

10 comments:

Tristan said...

Det virker litt merkelig det du sier om dette flotte dyret på siste bilde. Jeg ville nok foretrekt denne framfor slanger.

Anonymous said...

Jag är knappast någon vän av ormar så jag vet vad jag hade velat ha i min närhet!

Ingrid said...

Och jag som trodde att du redan hunnit läsa den nya upplagan av Rikitikitavi och att vi skulle få en recension!

Jag ska absolut läsa den, för jag är en stor beundrare av Rikard Wolff.

Så underligt att de jagade mungon!

Ha en fin fortsättning på dagen!

ansepanse said...

jag blev så nyfiken att jag googlade om mungon :) ja, det var konstigt att de jagade bort mungon som ju egentligen gör nytta
Sv: klappgröt = man kokar bär och silar saften, saften kokar man och tillsätter mannagryn och kokar till gröt, när det svalnat lite vispar man blandningen till fluffighet, riktigt luftig ska den bli, ätes med mjölk, jättegott :)
kramar

Anitha Östlund Meijer said...

Ärligt talat stör jag mig lite på att han uppkallat sin bok efter en som redan finns, dessutom en av mina personliga favoriter.
Men, men det är väl bara att gilla läget s.a.s och så småningom skall väl även jag få tid att läsa något som skrivits av någon annan än mig själv eller mina skrivarvänner. En hel bok vore ju trevligt att hinna med.
ha det gott!

Agneta said...

Hej, Gunnar!
Låter spännande att du bott i södra Afrika och det får du nog utveckla lite närmre...klart att vi alla är nyfikna men ännu så länge är det bara jag som frågar...någon ska va den första ;-)

Mungon ser häftig ut ståendes på bakbenen, som om det vore konstigt...det gör ju även Homo Sapiens numer ;-)

Är det verkligen tillåtet att sno en boktitel? Såg Rikard Wolff på SVT nyligen när han var med i programmet "Vem tror du att du är" och hans släkthistoria var riktigt intressant men såklart sorglig också då förintelseninte gick att
undvika :-( Han är en intressant person och ger intrycket av att vara väldig ödmjuk, via TV i alla fall.

Klart att det alltid är kul med ett sig. ex. Går inte att komma ifrån :-)
Kram, Agneta

kloktok said...

Det var säkert ren okunskap som gjorde att de jagade den synnerligen nyttiga (och söta) mungon!

HA det gott!
Fridens liljor

Vicke said...

Ja, varför tog dom inte tillvara nyttan av den?

Gunnar said...

Testar att kommentera från explorer webläsare med namn + url

antonia said...

Kan man verkligen ta en känd boktitel och ha den som sitt eget?
Tycker det är märkligt.